COLUMN Kees Akerboom | Kwalitatief goed onderwijs?!

Geplaatst op: 04 november 2022

 

Wat verstaan we daar eigenlijk onder? Wij willen dat de kinderen met plezier én een zo groot mogelijke persoonlijke ontwikkeling, het beste uit zichzelf halen op het gebied van motoriek en bewegen. We willen dit met een doorlopende leerlijn realiseren. Dat betekent dat we eerst willen bijdragen aan het leerrijp maken van de kinderen. Hiervoor ondersteunen we met bepaalde bewegingen het automatiseren zodat we helpen de reflexen uit te faseren. Dit wordt op een aantal scholen al geïntegreerd in de lessen door onze vakdocenten.

Daaraan werken ook al docenten en pedagogisch medewerkers mee buiten de lessen om. Als deze leerrijp maken periode afgerond is, willen we vervolgens deuren openen voor de kinderen door verschillende vormen van sporten aan te bieden. Uiteraard blijven de basis beweegvormen telkens weer terugkomen.

Vakdocenten inspireren
Begin oktober hadden we een inspirerende sessie met 25 vakdocenten! uit de stad. Wim van Gelder als spreker, gaf veel energie en het enthousiasme was groot. Fijn om als professional bij elkaar te komen en over je vak te spreken. Maar ook om kritisch te kijken naar je eigen handelen.

Wim kijkt graag vooruit en reflecteert ook naar zijn eigen methode. Als voorbeeld de vraag: “Waarom zijn bepaalde onderwerpen, die al 200 jaar geleden zijn verzonnen door een Duitse turner, nog steeds in gebruik?” Het ging in dit geval over bokspringen. Netjes in een rijtje een voor een wachten tot je aan de beurt bent. Dit is niet meer van deze tijd! Kinderen moeten niet stilstaan, niet voor publiek een cijfer moeten halen en hierdoor het plezier verliezen in bewegen. Dit soort uitspraken zorgde voor een besef bij de vakdocenten dat sommige activiteiten inderdaad achterhaald zijn. Deze kritisch manier van denken zorgde al voor mooie inzichten bij bepaalde deelnemers.

Gezamenlijke volgende stap
Vanwege het bij elkaar brengen van de vakdocenten en te luisteren waar ze tegenaan lopen kwam ik tot de conclusie dat zij als professional niet veel tijd hebben om met collega’s over het vak te spreken. Dit wordt echter wel als een meerwaarde gezien en biedt kansen om thema’s als: leerlingvolgsysteem, rapporten schrijven, lessen voorbereiden te bespreken en te verbeteren.

Daarom organiseren wij als gemeente minimaal twee keer per jaar een studiedag voor alle vakdocenten om juist dit soort thema’s bespreekbaar te maken.

We zijn ook gestart om de vakdocenten bij elkaar te brengen in drie verschillende groepen: ´S-PORT, ATO en Signum. Zo hebben we kleinere groepen die ook overkoepelend op stichting niveau tot oplossingen kunnen komen voor hun problemen.
We merken dat deze sessies veel energie en enthousiasme voor het vak opleveren en dat is een geweldige ontwikkeling!

We spreken mekaar! Groet, Kees

Graag even aandacht voor het Stedelijk Zaalvoetbaltoernooi in de Kerstvakantie! Wil je dit bij jouw gymdocenten en groepsleerkrachten van de groep 8 onder de aandacht brengen; er zijn amper inschrijvingen. Bedankt!

Contact

Kees Akerboom

Teamleider Sport en Bewegen Kids

T. 06 53 79 78 89

k.akerboom@s-hertogenbosch.nl

Deel dit bericht: